Zbojnícka chata

Zbojnícka chata sa nachádza vo Veľkej Studenej doline vo Vysokých Tatrách. Popri celoročnej prevádzke chata ponúka bohaté možnosti pre ľahkú i náročnú turistiku, horolezectvo aj skialpinizmus. Prístupná je nielen z Hrebienka, ale aj z viacerých susedných dolín – cez Téryho chatu alebo Sliezsky Dom resp. z Lysej Poľany.Vodopády Studeného potoka

Ak sa z Hrebienka vyberiete po červenej značke, zostúpite lesom a ďalšími serpentínami k rázcestiu pri Vodopádoch Studeného potoka a budete pokračovať ďalej chodníkom nad vodopádmi, dostanete sa k ďalšiemu rázcestiu na Starolesnianskej poľane. Od poľany vedie široká cesta, z ktorej hneď vedie užšia lesná cesta. Ďalej vedie cesta po modrej značke mierne hore až na koniec lesného pásma. Odtiaľ je pekný výhľad do Veľkej Studenej doliny, vpravo na masív Prostredného hrotu a vľavo na zrázy a žľaby Slavkovského štítu. Ďalej chodník pokračuje Veľkou Studenou dolinou, v kosodrevinovom poraste, mierne stúpa do strednej časti doliny k obrovskému balvanu, nazývanému Ohnisko. Hneď za ním je most ponad Veľký Studený potok.  Ak budete pokračovať ďalej po skalách strmo hore do miesta nazývaného brána, odtiaľ vľavo po skalách prejdete potok a dosť strmo vystúpite skalným chodníkom na koniec juhovýchodného výbežku Zbojníckeho chrbta a cezeň nad Vareškove pleso. Chodník sa skrúca vpravo a miernym traverzom prídete na Zbojnícku chatu. Zbojnícka chata

Zbojnícka chata je vysokohorská chata s celoročnou prevádzkou v závere Veľkej Studenej doliny v Tatrách.

Chata bola postavená v roku 1924 na mieste staršieho objektu a zrekonštruovaná v 80. rokoch, opakovane v roku 1998 po požiari. V súčasnosti poskytuje ubytovanie pre 16 osôb v spoločnej nocľahárni, vhodnej i na dlhšie pobyty. K dispozícii je kuchynka s plynovým varičom, úžitková voda a sušiareň, WC je mimo chaty. Zariadenie ponúka i stravu, pripravovanú priamo na chate. Pre návštevníkov je prístupná terasa s výhľadom do doliny, v zime a nevhodnom počasí poteší posedenie pri krbe. Spoločná nocľaháreň je priestranná a umožňuje pohodlné ubytovanie aj pre dlhšie pobyty. Mimo chaty je zabezpečené nočné osvetlenie. Zbojnícka chata poskytuje návštevníkom kvalitnú stravu i ubytovanie tak, aby si mohli naplno vychutnať pobyt v horskom prostredí.

Vysoké Tatry sú najvyššie pohorie na Slovensku a v Poľsku a sú zároveň jediným horstvom v týchto štátoch s alpským charakterom. Sú geomorfologickou časťou Východných Tatier západne od Kopského sedla, ktoré ich oddeľuje od Belianskych Tatier. Na juhu hraničia s Podtatranskou kotlinou. Majú rozlohu 341 km² (260 km² na Slovensku a 81 km² v Poľsku).

Vysoké Tatry  patria do Tatranského nVysoké Tatryárodného parku (TANAP). Park bol vyhlásený v r. 1948. Rozloha TANAPU je 73 300 ha a plocha ochranného pásma ďalších 39 800 ha. V Poľsku je to Tatrzański Park Narodowy s plochou 212 km². Účel vyhlásenia parku bola ochrana jedinečnej flóry a fauny a výrazného vysokohorského profilu a glaciálneho reliéfu. Ten sa vyznačuje predovšetkým strmými štítmi a hrebeňmi, kary, morénami a pod. Ochrana tu zahŕňa aj početné krasové javy (vo vápencovej zložke podložia Tatier) ako napr. jamy, priepasti, škrapy či jaskyne. Vo februári 1993 bol TANAP vyhlásený ako biosférická rezervácia v programu UNESCO.